MULTIMEDIA-BASED INTERACTIVE LEARNING MEDIA FOR DEAF AND MENTALLY DISABLED ELEMENTARY STUDENTS ON SLBN 1 LENGAYANG

  • Dinda Djesmedi Sistem Informasi, Fakultas Ilmu Komputer Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang, Indonesia
  • Mellya Rindhani Aditia Sistem Informasi, Fakultas Ilmu Komputer Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang, Indonesia
  • Fitri Firdalius Teknik Informatika, Fakultas Ilmu Komputer Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang, Indonesia
  • Rasmita Teknik Informatika, Fakultas Ilmu Komputer Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang, Indonesia
Keywords: Interactive Learning Media, Multimedia, Mentally Retarded, Deaf

Abstract

The ability to remember and understand is quite difficult in the learning activities of mentally retarded and deaf students at SLBN 1 Lengayang. This study aims to examine the use of interactive media to assist the learning activities of deaf and mentally retarded students in improving understanding and memory. The data collection method used is the interview method and literature study. While the method used for the design and manufacture of the author's application uses UML and Storyboard which is implemented with Adobe Flash CS6. The result of the design is the Learning Application to Know Our Body Parts and a companion book to Know the Parts of the Body. Data analysis shows that using interactive learning media for deaf and mentally retarded children can improve memory and understanding with a more interesting and interactive learning process. The use of interactive multimedia in the form of applications and companion books is a new learning medium in the learning process that provides a different learning experience for deaf and mentally retarded students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. R. Utari, M. Y. S. Wardana, and A. T. Damayani, “Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 4, p. 545, 2019, doi: 10.23887/jisd.v3i4.22311.

P. L. Biasa, F. I. Pendidikan, and U. N. Surabaya, “PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VISUAL TERHADAP KEMAMPUAN OPERASI HITUNG ANAK TUNAGRAHITA RINGAN Diajukan kepada Universitas Negeri Surabaya Untuk memenuhi Persyaratan Penyelesaian Program Sarjana Pendidikan Luar Biasa Oleh : ANANDA PUTRI PRAMESTI UNIVERSIT,” 2021.

H. N. Wahyono, “Pengembangan Media Pembelajaran Ekonomi Interaktif Berbasis Android Sebagai Upaya Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa,” GulawentahJurnal Stud. Sos., vol. 4, no. 2, p. 74, 2019, doi: 10.25273/gulawentah.v4i2.5522.

M. S. R. M. Siti Hajar, “Analisis Kajian Teoritis Perbedaan, Persamaan Dan Inklusi Dalam Pelayanan Pendidikan Dasar Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Abk,” J. Ilm. Mitra Swara Ganesha, vol. 4, no. 2, pp. 37–48, 2017, [Online]. Available: http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JMSG/article/view/567

M. R. Runtulalo et al., “Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif Pengenalan Komputer Bagi Anak Tunarungu,” Apl. Media Pembelajaran Interaktif Pengenalan Komput. Bagi Anak Tunarungu, vol. 14, no. 2, pp. 209–220, 2019.

J. Irfansyah, “Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Untuk Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android,” J. Inf. Eng. Educ. Technol., vol. 1, no. 1, p. 9, 2017, doi: 10.26740/jieet.v1n1.p9-17.

Y. Harrtantio, F. Trisnawati, and T. Elektro, “Rancang Bangun Aplikasi Game Pengenalan,” vol. 1, no. 1, pp. 1–13, 2021.

E. Hutabri and A. D. Putri, “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk Anak Sekolah Dasar,” J. Sustain. J. Has. Penelit. dan Ind. Terap., vol. 8, no. 2, pp. 57–64, 2019, doi: 10.31629/sustainable.v8i2.1575.

M. I. Hanafri, M. Iqbal, and A. B. Prasetyo, “Perancangan Aplikasi Interaktif Pembelajaran Pengenalan Komputer Dasar untuk Siswa Sekolah Dasar Berbasis Android,” J. Sisfotek Glob., vol. 9, no. 1, pp. 87–92, 2019, [Online]. Available: http://journal.stmikglobal.ac.id/index.php/sisfotek/article/download/237/251

I. D. Kurniawati and S.- Nita, “Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa,” DoubleClick J. Comput. Inf. Technol., vol. 1, no. 2, p. 68, 2018, doi: 10.25273/doubleclick.v1i2.1540.

P. D. Liliana, W. D. Hastuti, and A. Huda, “Metode VAKT untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Anak Tunagrahita,” J. ORTOPEDAGOGIA, vol. 6, no. 2, p. 77, 2020, doi: 10.17977/um031v6i22020p77-82.

D. D. Jayanti, “Pendekatan Whole Word dan Strategi VAKT untuk Mengembangkan Keterampilan Fungsional Membaca dan Menulis Permulaan pada Anak dengan Retardasi Mental Ringan,” JCE (Journal Child. Educ., vol. 2, no. 1, 2019, doi: 10.30736/jce.v1i2.11.

F. N. Maulidiyah, “Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Anak Tunagrahita Ringan,” J. Pendidik., vol. 29, no. 2, pp. 93–100, 2020, doi: 10.32585/jp.v29i2.647.

A. Setyawan, “Komunikasi antar pribadi non verbal penyandang disabilitas di Deaf Finger Talk,” J. Kaji. Ilm. Univ. Bhayangkara Jakarta Raya, vol. 19, no. 2, pp. 165–174, 2019, [Online]. Available: http://www.jurnal.ubharajaya.ac.id/index.php/kajian-ilmiah/article/view/478/pdf

D. I. Setyawan, H. Tolle, and A. P. Kharisma, “Perancangan Aplikasi Communication Board Berbasis Android Tablet Sebagai Media Pembelajaran dan Komunikasi Bagi Anak Tuna Rungu,” J. Pengemb. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput., vol. 2, no. 8, pp. 2933–2943, 2018.

Published
2022-04-25
How to Cite
[1]
D. Djesmedi, M. R. Aditia, F. Firdalius, and Rasmita, “MULTIMEDIA-BASED INTERACTIVE LEARNING MEDIA FOR DEAF AND MENTALLY DISABLED ELEMENTARY STUDENTS ON SLBN 1 LENGAYANG”, J. Tek. Inform. (JUTIF), vol. 3, no. 2, pp. 437-446, Apr. 2022.