DEVELOPMENT OF E-MANAGEMENT FOR LMS APPLICATION BASED EDUCATION

  • Wahyuli Lius Zen UIN Imam Bonjol, Indonesia
  • Zulvia Trinova UIN Imam Bonjol, Indonesia
Keywords: Implementation, E-Management, E-Learning, Research & Development (R&D), LMS

Abstract

Development of E- School Management  using  LMS. This research aims to find out: E- Management  media development design using  Learning  Management  system  (LMS) application, Research Method used in this research is research with development(Research and Development). The development model used in the study was adapted from Borg &Gall. It  begins by    looking for  information  from  various  sources  about the  problem,  needs  and  solutions  to  be  provided,  then  continue  on  planning  what about the  product that is  it will be      designed,  after  which it  continues  on  the  initial  stage  design of lms-based    e-management  development  first made,  after  which  validation is carried out by experts  who  Consisting  of  two  media experts,   once  valid then the researcher proceeds    at  the limited scale  test  stage Of the research subject in development research.   Data analysis   used  in  this  study is qualitative    analysis  with  data  collection  methods using  the results  of  interviews, observations  and also  discussion results.  In  this  study  the results   obtained  are the development of  E-management    applications  using  LMS is very feasible to   use  with  presentation  results as much as  78% and very  feasible.  used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Sardiyanah, “Dampak Globalisasi Terhadap Pendidikan,” J. Al-Qalam J. Kaji. Islam Pendidik., vol. 8, no. 2, 2020, doi: 10.47435/al-qalam.v8i2.237.

A. Fikri, “Pengaruh Globalisasi dan Era Disrupsi terhadap Pendidikan dan Nilai-Nilai Keislaman,” Sukma J. Pendidik., vol. 3, no. 1, 2019, doi: 10.32533/03106.2019.

K. Rosyidah, S., “Pengaruh Globalisasi dalam Perkembangan Perjuangan Identitas dan Hak Kelompok LGBT di Indonesia,” Glob. dan Policy, vol. 5, no. 2, 2017.

E. Soetari, “Pendidikan Karakter dengan Pendidikan Anak untuk Membina Akhlak Islami,” Pendidik. Univ. Garut, vol. 08, no. 01, 2014.

H. Hamid, “Manajemen Berbasis Sekolah,” Al-Khwarizmi J. Pendidik. Mat. dan Ilmu Pengetah. Alam, vol. 1, no. 1, pp. 87–96, 2013.

F. Ismail, “Manajemen Berbasis Sekolah: Solusi Peningkatan Kcalitas Pendidikan,” J. Ilm. Iqra’, vol. 2, no. 2, 2018.

M. Sutarto, D. Darmansyah, and S. Warsono, “Manajemen berbasis sekolah,” Manag. Rev. J. Ilm. Manaj., vol. 13, no. 3, pp. 343–355, 2014.

S. N. Pratiwi, “Manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan Kualitas sekolah,” EduTech J. Ilmu Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 2, no. 1, 2016.

R. T. Hsb and H. Afriansyah, “Manajemen Berbasis Sekolah,” 2019.

P. E. Sudjiman and L. S. Sudjiman, “Analisis Sistem Informasi Manajemen Berbasis Komputer Dalam Proses Pengambilan Keputusan,” TeIKa, vol. 8, no. 2, 2020, doi: 10.36342/teika.v8i2.2327.

A. Nurdiyansyah, Widodo, Manajemen Sekolah Berbasis iCT, vol. 112, no. 483. 2017.

M. Maswati, “Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pembinaan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” DISHUM DDI Islam. Stud. Humanit. Res., vol. 1, no. 1, 2021, doi: 10.36915/dishum.v1i1.2.

H. B. Mbuik, “Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolahterhadap Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah di SD,” © 2019-Indonesian J. Prim. Educ., vol. 3, no. 2, 2019.

“Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Pada Sd Negeri Sakti Pidie,” J. Adm. Pendidik. Progr. Pascasarj. Unsyiah, vol. 3, no. 1, 2015.

A. Kurniawan, “Implementasi Manajemen Berbasis Nilai pada Organisasi Pendidikan,” MENARA TEBUIRENG J. Ilmu-Ilmu Keislam., vol. 11, no. 02, pp. 159–176, 2016.

W. S. Dewi, “Analysis And Design Of Web-Based Sales Information System At Kopirelo Yogyakarta.”

C. A. Pamungkas, “Pengantar dan Implementasi Basis Data,” in Pengantar dan Implementasi Basis Data, 2017.

L. Adha and Megawaty, “Rancang Bangun Sistem Akademik Pada Sma Pgri 2 Palembang,” Semin. Nas. Teknol. Inf. dan Multimed., 2015.

Muhdi, Nurkolis, and Y. Yuliejantiningsih, “The Implementation of Online Learning in Early Childhood Education During the Covid-19 Pandemic,” JPUD - J. Pendidik. Usia Dini, vol. 14, no. 2, pp. 247–261, 2020, doi: 10.21009/jpud.142.04.

R. Ruliah, B. Bahar, and A. S. Pratiwi, “Model Pembelajaran Sistem Basis Data Berbasis Computer Assisted Instruction,” Instruksional, vol. 2, no. 1, 2020, doi: 10.24853/instruksional.2.1.27-34.

D. D. Putra et al., “Kupas Tuntas Penelitian Pengembangan Model Borg & Gall,” Wahana Dedik. J. PkM Ilmu Kependidikan, vol. 3, no. 1, 2020, doi: 10.31851/dedikasi.v3i1.5340.

Ricu Sidiq and Najuah, “Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar,” J. Pendidik. Sej., vol. 9, no. 1, 2020, doi: 10.21009/jps.091.01.

D. P. A. D. Argaswari, “Penelitian Dan Pengembangan Modul Pembelajaran Geometri Berbasis Teori Van Hiele,” HISTOGRAM J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, 2018, doi: 10.31100/histogram.v2i2.211.

K. A. Imania and S. K. Bariah, “Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring,” J. PETIK, vol. 5, no. 1, 2019, doi: 10.31980/jpetik.v5i1.445.

Published
2022-02-25
How to Cite
[1]
W. Lius Zen and Z. Trinova, “DEVELOPMENT OF E-MANAGEMENT FOR LMS APPLICATION BASED EDUCATION”, J. Tek. Inform. (JUTIF), vol. 3, no. 1, pp. 69-74, Feb. 2022.