ANDROID BASED MULTIMEDIA APPLICATION FOR RECOGNIZING LETTERS AND SENTENCES FOR DEAF

  • Fahrul Informatics Engineering, Computer Engineering Faculty, Universitas Cokromainoto Palopo, Indonesia
  • Nirsal Informatics Engineering, Computer Engineering Faculty, Universitas Cokromainoto Palopo, Indonesia
Keywords: deaf children, guide to reading letters and sentences, teaching media

Abstract

This research aims to create an Android-based guide to reading letters and sentences for deaf children at UPT Special School (SLB) Negeri 1 Palopo. This research process aims to help deaf students read letters and sentences, so with this letter and sentence reading guide application, it can make it easier for deaf students to learn anywhere and anytime. The type of research used in this research is Research and Development (R&D), using the ADDIE model. This system design uses MIT App Inventor Software. This Android-based letter and sentence recognition application for deaf children has been tested by media experts using black box testing. The results of research validation from two validators obtained an average result of 3.85 with a very feasible category. The conclusion of this research shows that Android-based learning media has been proven to be very feasible. The results of the research were implemented in the form of an Android application as a learning medium for recognizing letters and sentences for deaf children as a teaching medium that can be used at UPT Special School (SLB) Negeri 1 Palopo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

U. Supriadi and A. Fakhruddin, “Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam bagi Anak Tunarungu di Sekolah Luar Biasa,” vol. 5, no. 1, pp. 521–535, 2024, doi: 10.37985/murhum.v5i1.591.

N. Ilham, D. Dwiyatmi SulasminahMPd, and M. Si, “Penggunaan Scramble Dalam Meningkatkaan Kemampuan Menyusun Kalimat pada Anak Tunarungu Kelas IV di Slb B Yyplb Makassar,” Odeka J. Orto Didakt., vol. 1, no. 1, pp. 1–9, 2020.

N. Nirsal and S. Aminah, “Desain User Interface Berbasis Website Absensi Fingerprint Mahasiswa Berbasis Iot Menggunakan User Centered Design (Ucd),” JIKO (Jurnal Inform. dan Komputer), vol. 8, no. 1, p. 73, 2024, doi: 10.26798/jiko.v8i1.1044.

E. Yulianto, “Supervisi dalam Pendidikan Islam: Menyempurnakan Proses Pembelajaran Menuju Kualitas Pendidikan yang Unggul,” Kharisma J. Adm. dan Manaj. Pendidik., vol. 3, no. 1, pp. 25–40, 2024, doi: 10.59373/kharisma.v3i1.35.

S. Rahayu, R. Ramadhani, and N. N. Rhamdani, “Rancang Bangun Aplikasi Media Pembelajaran Bahasa Inggris Pronoun, Tobe, dan Tenses Berbasis Android,” J. Algoritm., vol. 18, no. 2, pp. 323–329, 2022, doi: 10.33364/algoritma/v.18-2.829.

H. Hadi and S. Agustina, “Pengembangan Buku Ajak Geografi Desa-Kota Menggunakan Model Addie,” J. Educ., vol. 11, no. 1, pp. 90–105, 2016.

P. F. Ardianti, D. M. Priyangan, and I. H. Prasasti, “Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Angka Pada Anak Usia Dini Berbasis Android Studi Kasus Ra Nurul Hasanah Purwodadi,” Jounal Comput. Sci. Informatics , vol. 1, no. 2, pp. 97–101, 2024.

U. E. E. Rasmani, S. Wahyuningsih, N. E. Nurjanah, J. Jumiatmoko, Y. K. W. Widiastuti, and P. Agustina, “Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Guru PAUD,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, pp. 10–16, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i1.3480.

D. A. Shinta Nadirahsyahla, Taty Fauzi, “Pengaruh Permainan Bowling Huruf terhadap Kemampuan Mengenal Kata pada Anak Usia Dini.”

V. Tasril, M. Zen, E. S. Fitriani, and A. D. Putra, “Desain Ui/Ux Prototipe Pembelajaran Berbasis Game Kosakata Bahasa Inggris Dengan Metode Hcd Ui/Ux Design of English Vocabulary Game-Based Learning Prototype Using the Hcd Method,” J. Inf. Technol. Comput. Sci., vol. 6, no. 1, pp. 1–8, 2023.

dkk Agus, Nurdiana, “Analisis Model Addie Dalam Pembelajaran Pai Pada Mata Pelajaran Al-Quran Dan Hadis Di Smk Informatika Sumedang,” J. Ilm. Pendidik. dasar, vol. 9, no. 1, pp. 2422–2443, 2024.

I. N. Zuhro, M. Sutomo, and M. Mashudi, “DESAIN Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Model Addie,” Ta’lim J. Stud. Pendidik. Islam, vol. 5, no. 2, 2022, doi: 10.52166/talim.v5i2.3085.

G. P. Nur Azis and M. S. Nurcahya, “Analisa dan Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar Berbasis Android,” vol. 4, no. 3, pp. 2019–2020, 2020.

B. Tri Handono, R. Hartono, N. Khotimah, A. Turmudi Zy, and T. Informatika, “Pengujian Dan Penjaminan Kualitas Software Point Of Sale Toko Elektronik Dengan Metode Black Box Funsional Dan Integrasi,” J. Sains Komput. Inform. (J-SAKTI, vol. 8, no. 1, pp. 131–140, 2024.

N. Z. Aritonang, P. Studi, I. Fakultas, T. Komputer, J. Latamacelling, and K. Palopo, “Sistem Informasi Pengarsipan Dokumen Bkd Dan Lkd Program sistem informasi telah berkembang begitu pesat di zaman globalisasi , hampir sulit untuk hidup tanpa memanfaatkan komputer dengan perkembangan teknologi informasi dan komunikasi ( UU Nomor 43 Tahun 2009 . Pdf , n . d .). Pengarsipan merupakan hasil dokumen yang dilakukan mulai dari pembuataan , diterima , dilakukan pemeliharaan serta persiapan arsip menurut sistem tertentu . Sehingga Prodi Informatika memerlukan terobasab Sistem Informasi Penilaian Beban Kerja tahun 2009 tentang kearsipan disebutkan bahwa arsip merupakan proses kegiatan yang telah dilaksanakan yang terekam atau peristiwa dalam berbagai jenis Jika | 150,” vol. 8, no. 2, pp. 149–155, 2024.

Published
2024-07-31
How to Cite
[1]
F. Fahrul and N. Nirsal, “ANDROID BASED MULTIMEDIA APPLICATION FOR RECOGNIZING LETTERS AND SENTENCES FOR DEAF”, J. Tek. Inform. (JUTIF), vol. 5, no. 4, pp. 205-212, Jul. 2024.